Як ChatGPT змінює освіту в Україні
У сучасних умовах швидких змін для освітньої системи України роль технологій постає не просто як підтримка, а як трансформуючий чинник. Один із найяскравіших прикладів — ChatGPT.
Цей ресурс з’явився відносно нещодавно, але за 5 років існування значно полегшив життя учнів та студентів. Його поява дозволяє, при грамотному підході, виконати будь-яку задачу. Однак, не потрібно забувати, що штучний інтелект тільки почав розвиватися. Відповідно, не потрібно на 100 % довіряти подібним сервісам ШІ у вирішенні складних задач, або тих, де потрібна емоційна складова. Фахівці сервісу Studenthelp майже не використовують ChatGPT при реалізації дипломних проектів. Якщо це необхідно, проводять глубокий ресьорч кожної фрази, що створена штучним інтелектом.
Нижче, ми розглянемо, як ChatGPT змінює освіту в Україні — і чому ці зміни є як можливістю, так і викликом.
По-перше, ChatGPT відкриває шлях до більш гнучкого, адаптивного навчання. У закладах, що впроваджують штучний інтелект, студенти вже отримують індивідуальні пояснення, підготовку до самостійної роботи, автоматизовану підтримку. Наприклад, в Інституті міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка зазначають, що важливо не забороняти подібні технології, а навчити студента керувати нею, покращуючи рівень взаємодії з цифровими джерелами. Учень чи студент не лише очікує відповіді — він отримує навчальний супровід, може ставити запитання, отримувати варіанти розв’язків, коригувати свої помилки за допомогою інструменту.
По-друге, якщо ми кажемо про позитивний вплив ШІ на вчителів, то за допомогою цих сервісів фахівці можуть покращувати свої навчальні матеріали. Тут ChatGPT виступає своєрідним «помічником»: розробка плану уроку, створення завдань, адаптація матеріалів під різні рівні підготовки. Таким чином суттєво скорочується рутинна частина роботи викладача, що дозволяє більше зосередитись на індивідуальній роботі з учнями. У контексті України це має особливе значення: доступ до ресурсів та кваліфікованого викладача на віддалених територіях чи в умовах обмежених ресурсів стає більш реальним. Однак, потрібно не забувати, що алгоритми таких платформ не ідеальні та іноді той самий ChatGPT робить помилки в елементарних речах.
По-третє — вплив на навички та підходи до навчання. Сьогодні більше, ніж коли-небудь, важлива здатність не лише «знати», але й «вміти вчитися». ChatGPT стимулює розвиток різних навичок: формулювання запитань, перевірка відповіді, формування інформації, яка потім трансформується у знання. Дослідження серед студентів одного з технічних університетів України підтверджують, що студенти мають позитивне ставлення до такої допомоги, але адже відчувають і виклики — наприклад, усвідомлюють, що не можуть покладатись лише на алгоритми.
Однак ці зміни несуть із собою й серйозні виклики. По-перше — питання академічної доброчесності: коли ChatGPT може створювати тексти чи рішення — де межа між допомогою та підробкою? У Україні це питання активно обговорюється, як і у світі. Не забуваємо про нерівність доступу до технологій: освітні заклади з різними ресурсами матимуть різні можливості впровадження. Це означає, що цифровий розрив може поглиблюватись. Проблемний момент пов’язаний з потребою в нових компетентностях: викладачі мають навчитись ефективно інтегрувати та супроводжувати роботу з AI-інструментами, а учні — навчитись працювати критично з результатами, які дає ChatGPT.
Отже, штучний інтелект не просто замінює старі підходи — він створює нову парадигму. Вона базується на співпраці людини і машини, на гнучкості, персоналізації, розвитку навичок ХХІ століття. Але щоб ця парадигма стала успішною в Україні, потрібна системна мета: оновлення підходів до оцінювання, підготовки педагогів, інфраструктури, а також культурний діалог про те, як технологія змінює сенс освіти.
У підсумку: ChatGPT відкриває перед українською освітою великі можливості — скорочення рутинної праці, підтримка різнорівневого навчання, розвиток навичок навчання як такої. Та головне — він став чинником, який стимулює зміну самої структури освітнього процесу: від передачі знань до формування здатності мислити, працювати з інформацією і співпрацювати з технологіями. У цьому сенсі майбутнє освіти в Україні вже починається сьогодні. А ізоляція студентів та викладачів від прямої взаємодії між собою лише поглиблює ці процеси.